Emporion
Diumenge, 21 desembre
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Opinió

El cant de la sibil·la: la veu de les coves

Daniel CasanovasperDaniel Casanovas
21 de desembre de 2025
a Opinió
Temps de lectura: 3 minuts
El cant de la sibil·la: la veu de les coves

Sibil·la Tiburtina, representada per Theobald von Oer. Museu Abtei Liesborn.

Estem en un temps ancestral. Els humans som engendrats encara per rius, déus i muntanyes. Del fang del seu aiguabarreig ens hem fet carn. Estem en una illa remota del nord de l’Egeu. Allà, una nimfa. Una mare. Electra. Pareix un infant fruit d’una infidelitat. No la seva. Sinó la d’un déu. El pare. Zeus qui, un cop perpetrat l’adulteri, continua vivint a l’Olimp. Tampoc s’hi quedarà el fill, a l’illa. Un desastre natural l’aboca a la mar. Amb una barcassa, creua la Mediterrània, en busca d’un refugi físic i espiritual. El troba a les costes d’Anatòlia. Allà, un rei l’acull com a pare adoptiu. Després, com a sogre. De la unió entre un europeu i una asiàtica -la filla del rei- en neix la primera troiana. Tot neix amb un part. El seu nom és Sibil·la.

Sibil·la significa «consell de Zeus». És a dir, la facultat de comunicar-se amb el déu dels déus. Dit d’una altra manera, amb el seu avi patern. La connexió que no va poder tenir el pare, el tindrà ella. Sanació verbal del trauma. De l’absència. Pont entre dos mons. És d’aquesta manera, catàrtica i reveladora, que la primera troiana funda un casta de profetesses mediterrànies. Hereves d’una saviesa connectada, no per la sang, sinó pel món dels déus. Unides pel misteri. Dones santuari. Dones ermita. En definitiva, dones oracle. Inhòspites, però acollidores, com les coves on habiten.

El món clàssic en descriu desenes, repartides per tots els temps i costes d’aquest mar nostre. Dones amb olor de llorer. De sal. A mediterrània. Dones àvies, mares, filles d’una mar. Amfitriones de tothom qui s’atreveix a acostar-se al desmai extàtic, sovint enigmàtic, de la revelació. Un art primitiu escrit amb poesia. Amb metàfora. Tot neix amb un part de paraules. Enigmàtiques. Sanadores. Dones paraula, que connectades al present, per sort, sí són escoltades. I ho són tant, que les seves revelacions -els seus oracles- encara ressonaran quan caiguin tots els imperis erigits pels homes. Pervivència de la revelació del misteri. És a dir, practiquen l’apocalipsi. Literalment, desvetllar el vel. Per tant, l’apocalipsi no significa ni final ni caos. És l’acte de revelar un món nou que estava ocult. Un món il·luminat pels déus. Així ho advertí Sibil·la Tiburtina a l’emperador August: «Aquell nounat que veus és més gran que tu. Per aquest motiu, l’hauràs d’adorar». L’emperador rep, sense perfum, la profecia de la fi d’un món. D’un imperi. El seu. Però l’adveniment d’un nou regne. El nounat que s’amaga rere l’oracle és el fill d’un fuster. També fill d’un déu. El seu nom és Jesús, fill de Maria. 

Ara aquells qui neixen pagans, moren cristians. També les sibil·les es transfiguren i segueixen teixint un camí de saviesa i misteri. Amb la caiguda de l’Olimp, les sibil·les ascendeixen al panteó cristià, juntament amb els profetes majors. Ezequiel, Jeremies, Isaïes i Daniel. També transfigurats d’una tradició antiga. El seu eco, provinent de temps remots, persisteix en l’adveniment d’un nou món. Ens segueixen construint ponts al regne diví. La mort és el renaixement d’un món nou. O, millor dit: dins d’un món nou. Per això, el culte al naixement, el de Jesús, el déu fet carn, es trasllada a la festivitat atàvica del solstici d’hivern. On tot s’acaba… I torna a començar. Una nativitat que és l’anunci del final d’un món. I el naixement d’un altre. Un part doble. D’un nen, d’un món. Les sibil·les canten la destrucció de tot imperi, poder i trauma. Canten tot el que vindrà després de la gran sanació. Del gran judici, que separa allò bo, d’allò dolent. L’apocalipsi és un missatge d’alegria. De joia. De renaixement. De transformació. Rere aquest món mundà, hi batega un territori ignot que se’ns revela. Se’ns intueix. Tot comença amb un part, però les sibil·les ens canten, avui, aquí, des d’una veu i saviesa ancestral, que la mort, com el solstici d’hivern, no és el final. Només un nou (re)naixement. Dit d’una altra manera, una llum nova està sempre per engendrar-se. 

Tags: opinió
CompartirEnviarEnviar
Article anterior

La bandera de l’Ateneu Montgrí

Daniel Casanovas

Daniel Casanovas

Articles Relacionats

Hem perdut la batalla
Local

Hem perdut la batalla

15 de desembre de 2025
Confluència de genis
Opinió

Confluència de genis

6 de desembre de 2025
El ganivet
Local

El ganivet

28 de novembre de 2025
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Gestiona les opcions
  • Gestiona els serveis
  • Gestiona {vendor_count} proveïdors
  • Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies