Emporion
Dijous, 3 juliol
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Editorial

Resultats locals extrapolables

Consell de RedaccióperConsell de Redacció
28 de juny de 2014
a Editorial, núm. 90 -juny- 2014
Temps de lectura: 3 minuts
Al nou consistori

Els resultats de les eleccions europees del 25 de maig del 2014 del municipi de Torroella de Montgrí-L’Estartit són un fidel reflex de la tendència del vot en l’àmbit de tot Catalunya i, en part, del què ha passat a l’Estat. Primer de tot s’ha de destacar l’augment de la participació. El millor que es pot fer en democràcia és defensar els teus interessos a través de les urnes. L’augment de votants al municipi respecte a les eleccions europees del 2009 ha estat espectacular. D’un 32,28% s’ha passat a un 44,52%, un augment de més de 12 punts atribuïble evidentment a la reivindicació del dret a decidir, però també a la necessitat de canvis polítics que els ciutadans fa temps que reclamen i que ara es comencen a visualitzar a les urnes.

ERC va confirmar al municipi la seva tendència a l’alça imposant-se per primer cop en unes europees. Ha passat d’un 16,72% de vots el 2009 a un 36,61% enguany. CiU, que havia guanyat fa cinc anys amb un 32,15% dels vots va aconseguir un 34,66% dels sufragis i va quedar en segona posició. Els dos partits que lideren el procés dels catalans a decidir el seu futur van atraure més de set de cada deu vots que torroellencs i estartitencs van dipositar a les urnes.  Si a aquests resultats hi afegim els d’ICV que ha passat del 5,25% al 5,42% significa que pràcticament un 77% dels ciutadans que han votat al municipi estan a favor del dret a decidir. Resultats extrapolables a bona part de Catalunya i que haurien de ser tinguts en compte pel govern estatal entestat a no deixar que els catalans expressin democràticament quin futur volen.

Com a la resta de l’Estat, el retrocés de socialistes i populars ha estat significatiu. Fa cinc anys el PSC, amb un 23,61% dels vots havia estat la segona força política en uneseleccions europees al municipi. Aquesta vegada només ha aconseguit un discret 7,03%.  Una pèrdua de més de 300 vots per un municipi de 7.401 habitants amb dret a vot.  I pels del PP una situació semblant. Del 13,69% dels vots del 2009 aquesta vegada s’han quedat amb un 6,66%. Cosa que confirma el declivi del bipartidisme imperant des de fa dècades i que contrasta també amb l’aparició de noves forces disposades a revolucionar el panorama polític.

Ciutadans amb un 2,59% dels vots o Podemos, amb un 1,57% dels sufragis només tenen una presència testimonial al municipi, però representen també les ganes de canvi de les maneres de fer política. I han recollit molts votants desencantats tant dels populars com dels socialistes.

En tot cas, hem de reclamar que els eurodiputats escollits vagin a Brussel·les amb ganes de fer coses, de traslladar a les més altes instàncies europees la necessitat de canvis en les seves polítiques econòmiques i socials, i a deixar clar que les reivindicacions nacionals pacífiques i democràtiques dels catalans siguin tingudes en compte en un Parlament Europeu més heterogeni. Les urnes han parlat i han deixat clar que molts torroellencs,  catalans i bona part dels ciutadans espanyols volen canvis radicals en una Unió Europea que ens va entusiasmar però que últimament decep. La UE no pot ser la dels mercats i la de l’economia salvatge, ha de ser una Unió que defensi els drets dels seus ciutadans basada en la democràcia i el respecte als drets humans. Només així Europa tornarà a ser punt de referència mundial i enveja dels que somnien en un món democràtic i lliure.

Tags: edit
Article anterior

Una tonyina a Katàkolon i el Museu d’Olímpia

Següent article

A 4 passos de Torroella I

Consell de Redacció

Consell de Redacció

Articles Relacionats

Responsabilitat, coratge, solidaritat
Editorial

Responsabilitat, coratge, solidaritat

26 de març de 2020
Editorial

EMPORION canvia la seva presentació

27 de desembre de 2019
Editorial

Una sentència que entristeix i que indigna

26 d'octubre de 2019
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies