Emporion
Dimecres, 2 juliol
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Revista Emporion mensual any 2013 núm. 79 -juliol- 2013

De qui són els partits?

Javier ZuloagaperJavier Zuloaga
25 de juliol de 2013
a núm. 79 -juliol- 2013, Opinió, Política
Temps de lectura: 4 minuts
De qui són els partits?

La crisi econòmica i social ─i la corrupció─ estan arrossegant, a una bona part dels ciutadans espanyols, al derrotisme davant del futur i a la incredulitat en els partits.

I malgrat a qui pesi, la veritat és que no hi ha millor via per a la convivència que la d’aquestes forces polítiques que ara alguns oportunistes ─i de vegades autoritaris─ volen substituir amb moviments assemblearis, alguns de dubtós origen i intencions poc clares. No es construeix la prosperitat ni es mantenen les llibertats des del dictat de les turbes. Així està escrit en la història del món.

Però, de qui són els partits?

Si féssim una enquesta preguntant de forma senzilla als ciutadans: “Sap vostè qui són els propietaris dels partits?” Molt possiblement la resposta majoritària seria la que es pot deduir d’una lògica superficial, gairebé reflexa: “Els partits són d’ells mateixos, dels seus militants.”

Potser l’eradicació d’aquesta premissa hauria de ser primer a abordar abans de legislar sobre el que ara existeix. “Els partits polítics són, un cop s’han constituït, patrimoni de la societat.” Així de simple i així de complex, ja que la seva posada en pràctica implicaria fer-li un autèntic pols al tradicional sentit patrimonial que els espanyols tenim de les coses més intangibles, començant per aquesta tendència a creure i defensar com a pròpia una determinada manera de pensar i acabar encasellant els ciutadans en bàndols. I si són inconciliables, encara millor.

I un partit, si bé és un intangible ja que prové de la unió d’ideals i principis d’uns ciutadans sota unes sigles, resulta, a més, una via per arribar al poder, per administrar les coses públiques i fer-ho correctament, amb pulcritud, o de manera deplorable, ficant mà al calaix a través dels manejos tèrbols en la despesa provinent dels diners recaptats.

Hi ha qui pot pensar que s’ha de partir de l’actual… arrenquem del Tribunal de Comptes, però millorant la seva eficàcia. Però no, i crec que no val, ja que la mateixa composició d’aquest organisme, en què intervenen els mateixos partits, no l’invalida ni desacredita, però sí que posa en qüestió la seva “excel·lència”, que és, al cap i a la fi, el que busquem.

L’organisme o sistema que garanteixi el correcte funcionament dels partits no s’hauria de mantenir amb el mètode amb el qual es constitueixen altres instàncies de gran importància, CGPJ, TC… en les quals finalment són els representants del poble en les Corts els que conformen majories d’un signe o un altre. En el cas dels partits, s’ha de ser més estricte, ja que no es tracta de formar majories que s’inclinin cap a un costat o un altre, sinó de tot el contrari i que a més provoqui que el joc sigui més net. I per a això, com passa en el saludable món de l’esport, cal àrbitres.

Hi ha altres solucions millors, segur. Però jo penso que perquè els nostres partits polítics recuperin la confiança pública que han perdut, s’hauria de crear una mena de Departament per a Assumptes Interns. Imagino un cos de professionals, de sòlida formació jurídica i capacitat executiva, gairebé policial, format pels que hagin superat unes proves de selecció de molt alt nivell.

Sí, encerta el lector. Com si fossin inspectors d’Hisenda -al cap i a la fi es tracta també de combatre el frau- però amb una diferència important. Aquests professionals de l’Administració haurien d’estar-se dins dels partits. No com a comptables ni responsables econòmics, sinó en comissió de servei. Al cap i a la fi, un partit polític, si el que deia al començament d’aquestes línies és cert i resulta que és propietat de la societat, per què no serà acceptable que un professional de l’Administració treballi portes endins? Si a aquesta entelèquia suméssim una correcta rehabilitació de la figura dels secretaris municipals i una equivalent en les diputacions, la meitat del camí ja estaria fet.
Les temptacions d’actuar de forma impròpia, per ser d’arriscat final i escàndol encara més gran, serien molt menors i tindrien difícil camuflatge o letargia en l’àmbit de la justícia.

Aquest plantejament hauria de ser debatut en una nova llei de partits polítics, insisteixo, a fons, no amb pegats aparents, en què caldria ancorar altres pilars no menys importants. Fer-ho, a més, alhora de sembrar entre els ciutadans, des que són petits, els conceptes bàsics de l’ètica, de la bona conducta. Sense noms controvertits, simplement “ètica”, que actualment no sé si forma part dels programes educatius i sense enfrontar-la amb assumptes religiosos, perquè més tard els batxillers, després universitaris, professionals d’un ofici o qualsevol ciutadà, pugui donar un bon cop a la taula quan els comportaments indecents transcendeixin.

És molt difícil, i per això un somni per als de la meva generació, la del 50, arribem a veure-ho.

Tags: opiniópolítica
Article anterior

Microrelats-2

Següent article

Conversa amb Maria Mercè Roca

Javier Zuloaga

Javier Zuloaga

Articles Relacionats

La transició ecològica s’estavella a l’aeroport
Medi Ambient

La transició ecològica s’estavella a l’aeroport

1 de juliol de 2025
El talent i la Intel·ligència Artificial
Opinió

El talent i la Intel·ligència Artificial

25 de juny de 2025
Santa Cecília de Montserrat
Història

Santa Cecília de Montserrat

13 de juny de 2025
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies