Emporion
Divendres, 9 maig
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Local

El nostre volcà… i el terratrèmol

Jaume Bassa PasqualperJaume Bassa Pasqual
10 de juny de 2007
a Local, núm. 6 - juny- 2007
Temps de lectura: 2 minuts
El nostre volcà… i el terratrèmol

 

El territori de Torroella és tan divers que aquestes passejades pels nostres paisatges podrien no acabar-se mai: la muntanya, el riu, les dunes, la platja, la costa, les illes,…Què us haig de dir!

Ara, un dels elements que solo esmentar quan parlo d’aquesta diversitat acostuma a sorprendre tothom.
– Un volcà!

Fa més de trenta anys, va caure casualment a les meves mans el llibre Geologia del massís del Montgrí, de l?eminent geòleg Maximino San Miguel de la Cámara, professor de geografia física de la Universitat de Barcelona. Em sorprengué aleshores assabentar-me de la presència d’un aflorament eruptiu de basalt d’uns cinc metres de longitud, que tenia tot l’aire d’una xemeneia volcànica, totalment erosionada, al costat del pou del mas Ral, a mig camí de Torroella a l’Estartit i arran de la carretera. Segons M. San Miguel, l’erupció era d’igual naturalesa que la dels volcans de la Garrotxa, al voltant d’Olot.
Calia comprovar la troballa, i vaig anar a veure l’aflorament. Al mas Ral vaig tenir la gran satisfacció de fer petar la xerrada amb l’inoblidable Pere Sureda, qui em confirmà que allí hi havia, efectivament, prop del pou, una xemeneia volcànica, que així li havien assegurat uns savis que havien estat fent treballs a la vora del mas, i ho demostraven les pedres negres que encara eren a flor de terra. Les vaig ben veure i tocar.
Anys més tard, encara, vaig llegir un treball de Pere Blasi al Llibre de la Festa Major, El paisaje de Torroella, que citava, de passada, aquell aflorament volcànic al mas Ral.
Amic, ara no busquis les pedres basàltiques prop del pou. Les conveniències del món modern han fet que el camí que va de la carretera cap a migdia hagi estat aplanat i estigui covert de terra nova. La xemeneia del volcà ja no es veu.
Però que hi és, ja ho crec!
Me’n vaig enrecordar, una vegada més, el dia 29 de març passat. A la 1:30h d’aquell dia “més ben dit, d’aquella nit- em vaig sentir sotragat al llit per un moment, i vaig pensar, mig adormit, que un cop de tramuntana molt fort havia envestit la casa. L’endemà tothom havia atribuït a diverses causes aquella commoció. Llavors vàrem saber que ens havia sacsejat un terratrèmol de 3,3 graus en l’escala de Richter amb epicentre a Torroella, just a mig camí entre Torroella i l’Estartit, a tocar de les Dunes.
– És dir, a tocar del mas Ral, vaig pensar jo.

Tags: Paisatges torroellencs
Article anterior

Notícies

Següent article

La inèrcia i liamnèsia

Jaume Bassa Pasqual

Jaume Bassa Pasqual

Articles Relacionats

La ruta del wine
Local

La ruta del wine

4 de maig de 2025
Emporion i Sant Jordi
Local

Emporion i Sant Jordi

30 d'abril de 2025
Torroella Ciutat Pubilla de la Sardana. 50 anys.
Història

Torroella Ciutat Pubilla de la Sardana. 50 anys.

26 d'abril de 2025
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies