Emporion
Divendres, 4 juliol
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Revista Emporion mensual any 2016 núm 116 -agost- 2016

Què va dir el general Prim!

Santi SatóperSanti Sató
25 de juliol de 2016
a núm 116 -agost- 2016
Temps de lectura: 4 minuts
Estàtua general Prim -Parc de la Ciutadella-

Estàtua general Prim -Parc de la Ciutadella-

Benvolguts lectors:

He complert ja 86 anys i em preguntava si, amb eleccions rere eleccions, arribaríem mai a ser el que érem als inicis d’una sublevació militar i d’una guerra fratricida que s’inicià el juliol de 1936. Tenia 6 anys quan va començar i 9 quan va acabar, però creieu-me si us dic que aquells 9 anys no tenen res a veure amb la d’un infant català que avui tingui aquesta mateixa edat. Fou molt pitjor!

Però del que ja havia dit el general Prim, president de govern, fill de Reus, en un discurs al Congrés dels Diputats l’any 1851, han passat 165 anys,  però  encara avui tenen plena actualitat: “Anem d’eleccions a noves eleccions, però malauradament les seves paraules no han perdut ni actualitat ni vigència.”
Permeteu-me que les recordi avui.

General Prim, Diario de Sesiones del Congreso de los Diputados, 27 de novembre de 1851, pàg. 1765
«Ciento cuarenta y tres son los catalanes arcabuceados como perros, sin sentencia legal, sin formación de causa siquiera, sin haberles dado tiempo para despedirse de sus familias. (…) Pero también son muchos centenares los que juzgados por la misma legislación han sido conducidos, unos a Filipinas, otros a Islas Canarias, otros a provincias del interior.

»Cataluña pide que gobernéis con justicia, que gobernéis con seguridad, que no saquéis al pueblo más dinero que el que pueden dar buenamente según el estado de su riqueza, para que no veamos infelices labradores abandonar sus tierras, infelices artesanos cierran sus tiendas por no poder pagar lo que pedís.

»Los catalanes, ¿Son o no son españoles? Son nuestros colonos o son nuestros esclavos? Sepamos lo que son. Dad el lenitivo o la muerte, pero que cese la agonía.

»El horizonte amenaza grandes tempestades; es muy posible que antes de mucho se abra una lucha de gigantes; dos banderas flotaran por los aires; cada una tendrá sus partidarios, y para entonces es preciso que los catalanes sepan a cual de las dos habrán de prestar su brazo robusto.

»¿Son los catalanes españoles? Pues devolvedles las garantías que les habéis arrebatado, garantías que son suyas, que tienen derecho a usar de ellas, porque las han conquistado con su sangre. Igualadlos a los otros españoles.

»Si no los queréis como españoles, levantad de ahí vuestros reales; dejadlos que para nada os necesitan.

»Pero, si siendo españoles los queréis esclavos; si queréis continuar la política de Felipe V, de ominosa memoria, sea en buena hora, y sea por completo: amarradles a la mesa la cuchilla como lo hizo aquel rey, encerradlos en un círculo de bronce; y si eso no es bastante, sea Catalunya talada y destruida y sembrada de sal como la ciudad maldita; porque así, y sólo así, doblegaréis nuestra cerviz; porque así, solamente así, venceréis nuestra altivez; así y solamente así domaréis nuestra fiereza.»

Permeteu-me un afegit sobre el general Prim:  no gaudia de simpaties a Barcelona, però va prometre    “rectificar els seus errors, ser el campió del liberalisme progressista, defensar els drets catalans, especialment els econòmics, i erigir-se en màxim defensor de les llibertats ciutadanes”.

I el poble el va creure i va ser elegit, i va complir després la paraula donada al colpejar amb els seus discursos de gran talent el govern espanyol, sense deixar passar cap de les injustícies que es portaven a terme a Catalunya. 

Permeteu-me un aclariment: la Camància, Jamància o revolta centralista fou una revolta progressista que tingué lloc a Barcelona, entre setembre i novembre de 1843, contra els govern de Joaquín María López, que havia incomplert els acords amb la Junta Central per al derrocament del govern d’Espartero, produïda unes setmanes abans, i la violació de diverses disposicions en la constitució de 1837. El nom del romaní khamar (menjar), al·ludia despectivament als membres dels batallons de voluntaris (batallons de la brusa) que probablement s’hi havien apuntat per menjar de franc i cobrar els cinc rals diaris de paga.

Fou la darrera de les bullangues produïdes a Barcelona entre el 1836 i el 1843, i va representar el primer aixecament nítidament popular contra l’estat a Espanya. «La rendició comportà la submissió definitiva de Barcelona al govern espanyol i la fi d’una oposició organitzada a la centralització de les decisions polítiques endegada pel Partit Moderat.»

Existeixen, entre d’altres, dos verbs que sempre m’han fer pensar en les relacions Catalunya-Espanya: ENCAIXAR o ENCAIXONAR! Una petita diferència, quelcom més que semàntica, oi?

Certament, encara que similars no són sinònims en absolut, sinó ben al contrari!

Tags: opinió
Article anterior

Voluntariat dels joves en programes de lectura i gent gran

Següent article

Paciència i bona cara

Santi Sató

Santi Sató

Articles Relacionats

Editorial

L’Ajuntament que voldríem

26 de juliol de 2016
“Quo vadis”, Torroella?
núm 116 -agost- 2016

“Quo vadis”, Torroella?

26 de juliol de 2016
No és pas or tot el que lluu
Medi Ambient

No és pas or tot el que lluu

26 de juliol de 2016
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies