Emporion
Diumenge, 1 juny
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Revista Emporion mensual any 2019 núm. 147-març-2019

L’orgull i l’asceta

Josep FusterperJosep Fuster
23 de febrer de 2019
a núm. 147-març-2019
Temps de lectura: 3 minuts
L’orgull i l’asceta

Quan tens una certa edat i la percepció i la sensibilitat s’aguditzen, amb un sol cop d’ull pots detectar aquells individus que m’agrada anomenar: pagats de si mateix; són els que fan bandera de l’orgull, de la casta dels deus orígens, del poder polític, o de la superioritat que creuen que els dona tenir un munt de paper pintat, el qual anomenem bitllets de banc.

Quan ensopegues amb alguna d’aquestes persones, o les veus per qualsevol dels mitjans audiovisuals, es fa palpable com sobrevaloren les seves capacitats, com entenen la seva paraula com un dogma, com van de prepotents i perdonavides mirant sempre per sobre les espatlles dels altres, i amb una actitud arrogant que en cap cas tracten de dissimular, per tal de sadollar la fartaneria malaltissa del seu ego.

En els actes que la seva categoria social els permet assistir, solen estar envoltats de la gent més complaent i aduladora, no gaire allunyada d’aquells antics vassalls que s’haguessin deixat tallar la llengua o els braços abans de contradir o no satisfer el més mínim desig del seu senyor.

Personalment, quan veig algun d’aquests personatges, inevitablement em ve a la memòria un conte que de petit em deixà una forta empremta i que és dels pocs que sempre més he recordat. D’ell se’n poden extreure moltes i profitoses conclusions, però resulta especialment adient per reflexionar sobre com n’és d’igualitària la mort, sobre la condició humana, l’orgull, la vanitat i en la forma com acaben.

En faré un breu resum, just perquè es pugui captar la seva essència. Més o menys, recordo que deia així:

«En unes terres i uns temps molt remots, un orgullós príncep hereu al tron del seu país sortí amb el cavall a caçar pels seus extensos dominis. Durant una de les correries, li cridà l’atenció veure un ancià asceta assegut a l’entrada d’una gruta que contemplava totalment absort un objecte que sostenia delicadament entre les mans; la concentració era tal, que ni tan sols s’adonà de la seva noble presència.

L’orgullós príncep s’hi acostà i es plantà davant seu sense ni tan sols descavalcar de la muntura. Llavors, va veure amb incredulitat que el que contemplava el denerit ancià amb tanta atenció era ni més ni menys que una calavera humana.

– Què hi busques amb tanta atenció a la calavera?

– Senyor, aquesta calavera em planteja un dilema que pels meus pobres coneixements em resulta del tot irresoluble.

– Bé, diga’m de què es tracta i jo et resoldré el dilema.

– Doncs, per més que miro, busco i torno a buscar, soc incapaç de descobrir si aquesta calavera va pertànyer a un príncep o a un captaire.»

El conte acaba aquí. Jo hi afegiria que segurament l’arrogant príncep, esperonant amb ràbia el seu cavall, marxà sense ni tan sols acomiadar-se de l’ancià asceta, i murmurant sobre com hi pot haver gent tan estúpida que perdi el temps pensant en ximpleries com aquella.

Aquest és el conte que invariablement em fan venir a la memòria les persones orgulloses, pagades de si mateix, o que per naturalesa es creuen superiors als altres.

En algunes ocasions, quan la supèrbia es passa de rosca o se’ls escapa de les mans, és normal que es caigui en la vulgaritat, la grolleria, o el ridícul; llavors, més que la reflexió de les sàvies paraules de l’asceta, hi escau aquella dita que per a semblants casos sol ser una sentència: “De porc i de senyor, se n’ha de venir de mena”.

Tan sols he d’afegir, que no us sàpiga cap greu, si a partir d’ara, quan veieu alguna d’aquestes persones, recordeu el significat del dilema de l’asceta; sé que pot resultar contagiós, us compensarà amb l’indulgent somriure que sempre l’acompanya.

 

Tags: opinió
Article anterior

La tasca més feixuga

Següent article

El riu Ter més a prop teu

Josep Fuster

Josep Fuster

Articles Relacionats

En record de Joan Radressa
núm. 147-març-2019

En record de Joan Radressa

25 de febrer de 2019
La Dolors a judici: digna, ferma, serena
Editorial

La Dolors a judici: digna, ferma, serena

23 de febrer de 2019
Les mentides de la PAC (II)
Medi Ambient

Les mentides de la PAC (II)

23 de febrer de 2019
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies