Emporion
Divendres, 9 maig
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Història

La Pepa

Joan Surroca i SensperJoan Surroca i Sens
25 de novembre de 2012
a Història, núm. 71 -novembre- 2012, Opinió
Temps de lectura: 3 minuts
La Pepa

casa nadiua Rafael del Riego Florez, Tuña

Tuña és un poble insignificant amagat entre les muntanyes asturianes. Per arribar-hi, un s’ha de jugar la vida conduint per una carretera amb revolts només aptes per a aventurers disposats a desafiar les endimoniades velocitats de la gent del lloc que coneix el terreny.

A Tuña hi he passat quinze dies i ha estat el meu modest homenatge al seu fill més il·lustre, Rafael del Riego Florez (1784-1823), conegut com el general Riego que, per defensar la Pepa (la Constitució progressista aprovada a Càdiz el dia de Sant Josep de 1812), l’any 1820 va aconseguir fer viure esperances liberals durant un trienni. L’any 1823 les posicions més reaccionàries van demanar auxili militar als francesos per imposar l’absolutisme. Riego va ser condemnat a la forca, fi que l’honora.

Estudiar el constitucionalisme espanyol és un dels exercicis necessaris per comprendre el perquè d’una història en què sempre acaba guanyant la caverna. La Constitució del 1812, que tan poca atenció mereix en aquest any del seu bicentenari, podia haver iniciat uns temps moderns d’estabilitat, progrés i entesa. Llegida dos segles després, és ben clar que és una constitució amb mancances, però inaugurava una nova etapa, es passava d’una monarquia absoluta a una de constitucional, la sobirania la tenia la nació, s’aprovava la divisió de poders, etc. Al llarg dels segles XIX i XX l’esperit de 1812 va ser contestat una i altra vegada pels immobilistes, defensors d’idees impensables a països on les revolucions burgeses van posar fi a privilegis. Llegir estudis com el documentat i voluminós de Paul Preston L’holocaust espanyol, encara que deprimeixen, resulten enormement sans per conèixer la condició humana i saber que és enormement difícil la consolidació de majories sensates i respectuoses.

La promulgació de la Constitució de 1812, obra de Salvador Viniegra

L’integrisme multisecular espanyol s’ha sostingut sobre el muntatge estatal centralista i la religió més rància dedicada a manipular les masses amb preparació escolar deficient. L’Espanya negra, del caciquisme, dels cops  militars, de les guerres civils, dels exilis massius de la gent més il·lustrada, ha compromès el conjunt d’Espanya on les ments obertes i dialogants han estat sistemàticament esclafades. Al llarg dels darrers segles hem assistit a un creixent divorci sociològic i de valors entre el centre i la perifèria. El meu mestre Antoni Jutglar havia escrit un llibre titulat: La España que no pudo ser. Quan una persona com jo mateix, republicana, pensa que la gens lloable monarquia que tenim ens serveix de parallamps per no patir presidents de república com els inefables Aznar o Bono, és una prova inequívoca que Espanya no pot ser. Almenys l’Espanya que coneixem.

Deixeu-me dir, però, que trobo a faltar contrastos i debats crítics que vagin més enllà de les fàcils manifestacions que satisfan la necessària emotivitat i el desig èpic en temps d’escasses ocasions expansives. Hem oblidat la utilitat de la política que vetlla pel benestar de la totalitat de la ciutadania. Un estat català per què fer? Si les coses no canvien molt, tenim servit un estat català neoliberal que ens pot portar a l’hort. Per evitar-ho, ens cal una esquerra forta, alternativa, valenta, generosa, amb amor al país, que aposti per la justícia, la llibertat, una justa distribució de la riquesa, un decidit canvi social més enllà del capitalisme agonitzant, eliminar els exèrcits, aplicar la màxima exigència i els millors sous als mestres, mantenir i perfeccionar una de les sanitats millors del món, esmenar errors del passat recent com quan es va malmenar la possibilitat de gaudir d’una administració moderna (vam caure en el parany de copiar l’administració central), o bé les decisions partidistes com la de crear els inútils i cars consells comarcals. Una esquerra sincera que recordi que estat propi no significa acabar amb la crisi ni que els catalans ho tindrem tot pagat. Com tantes vegades, no sé si m’he explicat prou bé.

La Pepa

Tags: històriaopinió
Article anterior

Així envellim

Següent article

Qui no sap escriure en català? (28)

Joan Surroca i Sens

Joan Surroca i Sens

Membre de Justícia i Pau Girona

Articles Relacionats

EMPORION condemna una agressió policial a Antoni Gaudí (1920)
Història

EMPORION condemna una agressió policial a Antoni Gaudí (1920)

9 de maig de 2025
De transvasaments
Medi Ambient

De transvasaments

1 de maig de 2025
El món en temps real
Opinió

El món en temps real

29 d'abril de 2025
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies