Emporion
Dimarts, 13 maig
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
No Result
View All Result
Emporion
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca
Emporion
Inici Revista Emporion mensual any 2014 núm. 90 -juny- 2014

La importància de l’energia

Xavier FerrerperXavier Ferrer
26 de juny de 2014
a núm. 90 -juny- 2014, Opinió, Política
Temps de lectura: 2 minuts
La importància de l’energia

El conflicte que envolta Ucraïna i que tensa les relacions entre Rússia i la Unió Europea i també amb els Estats Units, va començar per les friccions internes de les dues ànimes d’Ucraïna que estan en conflicte des de fa temps, però el detonant va ser la no signatura del conveni amb la UE que Ucraïna havia negociat.

Com recordarem, Ianukòvitx es va negar a signar-lo, a causa de les pressions en forma de contraoferta econòmica de Rússia, fet que no va agradar gens als ucraïnesos pro europeus ni, naturalment, a la pròpia Unió Europea. Els fets que es varen desencadenar són prou coneguts: varen propiciar la caiguda de Ianukòvitx i la imposició d’un govern pro europeu.

Òbviament, aquests esdeveniments no varen agradar a Rússia ni a Putin, lligat de mans aquells dies perquè s’estaven celebrant els jocs de Sotxi. Un cop acabats els Jocs, Putin va començar a actuar, annexionant Crimea a Rússia i no reconeixent el nou govern d’Ucraïna, il·legítim segons Rússia. La resposta de la UE i dels EUA s’emmarcà en sancions econòmiques, però en cap cas s’ha passat de les amenaces verbals. I és que la situació no és gens fàcil per Occident, perquè Rússia és el gran subministrador d’energia (gas i petroli) cap als estats del nord de la Unió Europea i també a Ucraïna i, és clar, si t’enfrontes a qui et proveeix d’una necessitat central i vital com  l’energia, no pots  garantir-ne la reacció, no pots garantir que no es molestarà i que no et tancarà el subministrament, fet que suposaria un greu perjudici econòmic i, previsiblement, polític per a Rússia,  però que seria duríssim per la UE, ja que deixaria els ciutadans i empreses europeus sense l’element central de subsistència i benestar d’avui dia, que són el gas i el petroli. I és en aquest escenari que es juga la sort d’Ucraïna, en mans de la  geopolítica del segle XXI, centrada en la capacitat de distribuir i de rebre energia, en aquest cas centrada en les relacions entre Rússia, subministrador energètic, i la UE, receptora. Per tant, en aquest moment, ni la UE ni els estats membres, especialment els del nord, estan en condicions de plantar cara a l’estratègia russa, almenys fins que estigui garantit el subministrament energètic des d’altres zones del planeta, com podria ser des dels EUA o del sud d’Europa, aprofitant la que arriba d’Algèria. Però aquest canvi d’orientació no és immediat ni molt menys fàcil, ja que requereix nous contractes i noves infraestructures.

Així doncs, el que convindria més a tothom, a Ucraïna, a Rússia i a la UE, amb els EUA al fons, és que s’iniciessin negociacions a quatre bandes amb l’objectiu de trobar sinergies que complaguin a tots en general, que de ben segur no agradaran a ningú en la seva totalitat. Una solució d’aquestes característiques seria la millor notícia per encarar amb èxit el futur d’Ucraïna i de les relacions Rússia-UE, que interessa a tots que siguin bones.  Esperem que s’imposi el seny i l’interès general per sobre dels interessos.

Tags: energiaeuropa
Article anterior

Rumiem massa…

Següent article

Fa cent anys morí a Torroella de Montgrí mossèn Antoní Viver i Puig

Xavier Ferrer

Xavier Ferrer

ECONOMISTA I POLITÒLEG

Articles Relacionats

De transvasaments
Medi Ambient

De transvasaments

1 de maig de 2025
El món en temps real
Opinió

El món en temps real

29 d'abril de 2025
L’Economia de la Intel·ligència Artificial: primers impactes 
Economia

L’Economia de la Intel·ligència Artificial: primers impactes 

24 d'abril de 2025
El periòdic digital Emporion no es fa responsable del contingut dels escrits publicats que, en tot cas, exposen el pensament de l’autor.

Amb el suport de:

© 2023 - Emporion | info@emporion.org

web de placid.cat
web de placid.cat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Emporion
Gestiona el consentiment de les galetes
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a fins analítics i per mostrar publicitat personalitzada en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades).
Funcional Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
Veure preferències
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Articles
  • Autors i Crèdits
  • Hemeroteca

© 2023 - Emporion | Tots els drets reservats | Avís legal | Política de cookies